A nyereg beállítása

A kerékpárod és te egy egységet képeztek kerékpározás közben. Az, hogy hogyan ülsz a kerékpáron, hol és hogyan fogod a kormányt, alapvetően befolyásolja az izmaid igénybevételét és teljesítményét, a kerékpáros-kerékpár egység súlypontját, ezáltal a kerékpár kezelhetőségét és a teljes rendszer aerodinamikáját. A kerékpár hozzád hangolásának egyik meghatározó lépése a nyereg beállítása.

A nyereg beállítása valójában annak a pontnak a meghatározása a térben, ahol a kerékpár-kerékpáros rendszer súlypontja optimális ponton van és ahol az izmok teljesítmény leadási képessége a lehető legnagyobb.

Azt a helyet, ahol az ülőcsontjaid a nyereggel találkoznak, nevezzük üléspontnak. Ez általában a nyereg legszélesebb részén van, bár vannak nyergek és kerékpározási pozíciók, amikre ez nem igaz. (Ráadásul az „üléspont” sem pontos kifejezés, mert először is az nem egy pont, ráadásul a helyes pozícióban nem is az ülőcsonton támaszkoduk a nyergen, hanem a szeméremcsonton – de valamilyen viszonyítási pont kell a beállításhoz és a magyarázathoz is.)

Ezt az üléspontot kell a térben elhelyezni a kerékpár középcsapágyához (angolul bottom bracket) képest. (Hadd jegyezzem meg, hogy a középcsapágyat olaszul „movimento centrale”-nak nevezik, vagyis az olasz elnevezés már magában hordozza azt a tényt, hogy ez minden beállítás viszonyítási pontja.)

Az ábrán látható, hogy a nyereg beállítási mozgásterünk egy paralellograma alakú terület. Ebből az következik, hogy a nyereg pozíciójának beállítása túlmutat a nyereg magasságának beállításán, hiszen azt is be kell állítanunk, hogy a nyereg a középcsapágyhoz képest mennyire legyen előre, vagy hátra. 

A nyereg beállításának folyamatát három másik írásban írtam le:

  • A nyereg magasságának beállítása
  • A nyereg előre-hátra pozíciója
  • A nyereg dőlése

Néhány szó a nyereg dőléséről: a nyereg dőlésével kapcsolatban nehéz általános szabályokat felállítani, különösen azért mert rengeteg féle nyereg alak van. Ugyanakkor szeretném felhívni a figyelmet ennek fontosságára, mert a rosszul beállított dőlésű nyereg rengeteg kellemetlenséget okozhat.

Mivel a nyeregbeállító paralellograma viszonylag „sovány”, kiemelten fontos az, hogy a megfelelő méretű váz legyen a kerékpárba építve, hiszen a korrigálási lehetőségünk horizontális irányban igencsak korlátozott. Egyébként is, bármilyen korrekció kompromisszumot jelent az ideális helyzethez képest. A horizontális méretproblémát csak egy másik probléma elfogadásával lehet korrigálni, egy ponton túl pedig már azzal sem.