A nyereg dőlése és nyeregválasztás

A nyereg dőlése alatt azt értjük, hogy vízszinteshez képest a nyereg legmagasabb és legalacsonyabb pontjára helyezett egyenes mennyire tér el.

Miért fontos a nyereg dőlése?

  1. A nyereg ne dőlhet előre annyira, hogy a kerékpáros azt érezze, előre csúszik a nyergen. Ez nem csak kényelmetlen, hanem ez azt eredményezi, hogy a karjaival visszafelé kell tolnia magát, ami előbb-utóbb a vállak fájdalmában és/vagy a kézfejek zsibbadásában jelentkezik majd.
  2. A nyereg nem dőlhet annyira hátra, hogy a nyereg orra a lábak közötti lágy részeket nyomja és ezáltal ott zsibbadás okozzon. Ezt a zsibbadást SOHA nem szabad elfogadni, mert mind a férfiaknál, mind a nőknél súlyos egészségügyi problémákhoz vezet.

A nyereg dőlésének beállítására nehéz általános szabályt adni, mert a nyergek alakja rendkívül változatos, ezért kiindulópontnak mindig érdemes a gyártó ajánlását figyelembe venni.

Amennyiben ez nem elérhető akkor a következőket lehet tenni:

  1. Ha a nyereg orra megközelítőleg sík, akkor ezt érdemes vízszintesre állítani (persze úgy, hogy a kerékpár maga is vízszintesen áll)
  2. A nyereg orra és a legmagasabb pontja közötti egyenes 1-2 fokkal dőljön a nyereg orra felé.
  3. Ebből a kiindulási pontból érdemes elindulni és változtatni a dőlésszöget úgy, hogy a kerékpáros ne érezze azt, hogy lecsúszik a nyeregről, de zsibbadás sem alakulhat ki a lágy részeken. Hátrafelé dőlés csak nagyon (!) ritkán jó megoldás (egyes SMP nyergek esetében találkoztam ilyennel, az is 0,350 volt).

A nyereg maga egyébként egy nagyon sokszínű téma, rengeteg különféle alak, forma, puhaság és méret létezik. Ez abból is adódik, hogy a leggyakoribb probléma a nyereg diszkomfort, ezért jó marketinggel rengeteg féle nyerget el lehet adni. Néhány gyártó van annyira tisztességes, hogy teszt programja van (néhány bolt Magyarországon is csinál ilyet), de a többség erős marketing állításokkal adja el a nyergeket és azt hangsúlyozzák, amit a kerékpárosok hallani szeretnének. 

Sajnos a nyereg kiválasztásának nincs jobb módja, mint a próba. De! Azt is fontos tudni, hogy a legtöbb nyereg diszkomfortnak semmi köze nincs a nyereghez, sokkal inkább annak helytelen beállítása a valós ok. Sőt, még egy fontos dolgot meg kell említenem: a nyereg diszkomfort elhárításának legritkább esetben megoldása egy puhább nyereg. A puhább nyereg sok esetben csak fokozza a problémát, ugyanis a kerékpáros nadrágban lévő betét és a nyeregbe beépített puha anyag hatása összeadódik, ezáltal nem a szeméremcsonton fogsz támaszkodni a nyergen, hanem a puhább részeiden. A puha részeken ülni veszélyes, mert csökkenti a vérellátást, nyomja az ott húzódó idegeket és ez súlyos egészségügyi problémákhoz vezet.

A nyereg szélessége is egy fontos kérdés, amit a gyártók igyekeznek leegyszerűsíteni – elsősorban marketing okokból. Természetesen ezek a gyártói ajánlások egyáltalán nem rosszak, de azt érdemes figyelembe venni, hogy a legtöbb gyártó kétféle szélességet kínál (az SQLab egy üdítő kivétel a maga 4 féle szélességi kínálatával), tehát a választék limitált. Sokkal nagyobb kockázata van azonban az ezekből az ajánlásokból levezetett általános és közkézen keringő szabályoknak. Ez a szabály úgy szól, hogy mérd le az ülőcsont gumóid távolságát, adj ehhez hozzá 2 cm-t és voi lá, ilyen szélességű nyereg kell neked. Ennek a megoldásnak, mint általános szabálynak több problémája is van:

  1. Kerékpározás közben nem az ülőcsont gumókon ülünk, hanem a szeméremcsonton, ami egy előre keskenyedő V alakú csont.
  2. Nem veszi figyelembe a nyereg alakját – egyes nyergek nem ott a legszélesebbek, ahol az ülőcsont gumó lenne
  3. Nem veszi figyelembe a nyereg keresztirányú görbületét. Nem mindegy, hogy a nyereg keresztmetszete lapos és hirtelen görbül le a szélein, vagy az egész nyereg egy ovális görbület.

Tehát, bánjunk óvatosan az ilyen szabályokkal!

A legjobb megoldás tehát továbbra is az, hogy a nyerget ki kell próbálni. Keress egy olyan kereskedőt, aki ezt lehetővé teszi és próbálgass és ha megvan a megfelelő nyereg, akkor mindig olyat vegyél, vagy azt vidd kerékpárról kerékpárra. De még egyszer: próbálgatni csak akkor érdemes, ha egyébként a kerékpárod már jól be van állítva! Legtöbbször a diszkomfortnak nem a nyereg az oka, hanem a rossz cipő, vagy kerékpár beállítás.

Új kerékpár vásárlásakor én mindig kialkudom, hogy a nyerget soha nem veszem meg. A régi, jól bevált nyerget viszem tovább.