A tárcsafék bejáratása

Lehet, hogy ellentmondásos a fékről írni a kerékpározás hatékonysága, a gyorsaság növelése kontextusában, pedig a téma nagyon is beleillik a képbe. A biztosabb, hatékonyabb fékek nem csak nagyobb biztonságot adnak, de a kanyarok előtt pontosabb és főleg későbbi fékezést tesznek lehetővé.

A fékek, fékrendszerek egy nagy téma, ennek én most egy kicsi, kevésbé ismert részletével, a tárcsafék bejáratásával foglalkozom. 

Az új tárcsaféket, de még a kicserélt féklapokat is be kell járatni annak érdekében, hogy a tárcsa teljes kerületén azonos legyen a fékhatás. A bejáratással a féktárcsa és a féklapok „összedolgozódnak” és a féklapokról anyagrészecskék kerülnek át a féktárcsára

A bejáratás folyamata a következő:

  1.  Keress egy forgalommentes, hosszú, sík vagy enyhén lejtős útszakaszt. 
  2. Gyorsíts fel 20-25 km/h sebességre
  3. Finom fékezéssel lassíts le 4-6 km/h sebességre (semmiképpen ne állj meg, mert a féktárcsa a megállással más mennyiségű anyagot kap a féklapoktól – persze ha forgalmi, biztonsági okokból meg kell állni, akkor meg kell állni…)
  4. Ismételd ezt meg 18-20-szor

Az eredmény egy nagyon finoman, egyenletesen, pontosan működő fékrendszer lesz.

Pro-tip: A fékezésnél az első féktárcsa és féklap jobban felmelegszik, mint a hátsó. Ezért érdemes az első és a hátsó féklapokat a folyamat felénél kicserélni. Ehhez úgy tudunk megállni, hogy kb 1-2 km-es sebességnél elengedjük a féket és a megállást a gördülési ellenállásra bízzuk. A lényeg, hogy a megállás pillanatában a féklapok már ne érintkezzenek a féktárcsával.

Pro-tip 2: Az optimális fékhatás érdekében érdemes a féklap típusokat keverni úgy, hogy a belső féklap fém alapú legyen, a külső pedig szintetikus. Ez persze duplázza a költségeket, tehát ezt tényleg csak azoknak javaslom, akik versenyeznek és a versenyen sok kanyar és sok, hosszú lejtő van. Egy kevésbé költséges megoldása ennek az, ha elfogadjuk a belső szintetikus – külső fém felállást is. Én ezt még nem próbáltam, de feltételezem, hogy jobb, mint az egytípusú felállás, de kevésbé jó a belső fém – külső szintetikus beállításnál.