A kerékpár rendszeres karbantartása

A kerékpáron rendszeres karbantartást kell végezni. A következő ábra mutatja, hogy hol.

Igen, nincs jelölés az ábrán. Azért nincs, mert a kerékpár egésze rendszeres karbantartást igényel – persze nem azonos időközönként, és nem azonos mértékben. 

Azt érdemes figyelembe venni, hogy a jobb minőségű kerékpárok nagyon precíz alkatrészekkel vannak felszerelve. Ráadásul szinte minden alkatrész ki van téve az időjárásnak és a porosodásnak. Nem csoda tehát, hogy a professzionális versenyzők kerékpárjait a versenyek előtt és után teljesen szétszerelik, kitisztítják, adott esetben alkatrészeket cserélnek és újra összeszerelik.

Természetesen nem azt akarom javasolni, hogy a hobby kerékpárosoknak is ugyanezt kellene tennie. Ugyanakkor érdemes a kerékpárunkat tisztán és jó állapotban tartani, hogy a lehető legalacsonyabban tartsuk az energiaveszteséget és a költségeinket. Persze az energiaveszteségre megvonhatjuk a vállunkat, legfeljebb egy kicsit lassabban haladunk ugyanazzal az erőfeszítéssel, de a költségek alacsonyan tartása mindenkit motiválhat. Olcsóbb egyszerű szerszámokat, kenőanyagot és tisztító eszközöket vásárolni, mint csapágyakat, láncot, fogaskoszorút, lánckereket, stb… vásárolni és cserélni.

Nézzük, mit milyen időközönként, vagy milyen távolságok megtétele után ajánlott megcsinálni.

Minden kerékpározás után

  • A kerékpár külső tisztítása. Én soha nem szoktam mosni a kerékpáromat, mert a víz nem tesz jót neki. Éppen elég az, ha esőben elkerülhetetlenül vizes lesz. Helyette nedves mikroszálas törlőkendőt használok és a tiszta és száraz kerékpárt áttörlöm kifejezetten erre való kerékpártisztító folyadékkal nedvesített mikroszálas kendővel
  • A lánc tisztítása. Erre egy speciális törlőkendőt használok, de ez helyettesíthető egy mikroszálas kendővel is amit denaturált szesszel nedvesítünk meg. A cél az, hogy az aznapi port és koszt letöröljük a láncról és a lánc teljesen tiszta és száraz legyen. 
  • A lánc kenése. Én kifejezetten ellenzem a nedves kenőanyagokat, de ha valaki mégis olajozza a láncot, akkor érdemes ezt az olajozást most elvégezni. (Bővebb információért lásd az “A lánc kenése” című írásomat.)
  • A kerékpár átvizsgálása. Tisztítás közben érdemes megfigyelni, hogy nincs-e valami törve, kopva, valami nem ad-e ki szokatlan hangot. Ez azért fontos, mert ezt a problémát érdemes a következő kerékpározás előtt megoldani a költségesebb megoldás elkerülése érdekében.

Minden kerékpározás előtt

  • A fékek ellenőrzése. Gondolom, ezt nem is kell jobban kifejtenem.
  • Az elektromos berendezések ellenőrzése, akkumulátorok töltöttségének ellenőrzése
  • A guminyomás beállítása (részletekért olvasd el az „A guminyomás” című írást)

És akkor most jön egy sor olyan karbantartási rutin, amire nincs távolság, vagy idő meghatározás, ezeknél a legjobb válasz az, hogy „attól függ”. Attól függ, hogy milyen alkatrészről, azok milyen kezeléséről beszélünk és azokat milyen körülmények között használtuk.

Lánc

A láncok tisztítása és újra kenése az egyik legnagyobb „attól függ” kérdés, hiszen ez a legkeményebben dolgozó alkatrész a kerékpáron és ez van leginkább kitéve a külső hatásoknak is. Javaslom, hogy olvasd el az „A lánc tisztítása”, az „A lánc kenése” és az „A lánc vaxolása” című írásaimat. 

Én kizárólag vaxolt láncot használok. Ezeket minden kerékpározás után letisztítom (lásd fent), ha esőben kellett mennem, akkor le is veszem a láncot (lásd: az „A lánc levétele és visszahelyezése” című írást), megszárítom és újra vaxolom. Erre az esetre van egy második láncom, ami mindig vaxolva van, azaz két láncot használok, az egyik mindig a kerékpáron van, a másik pedig vaxolás előtt, vagy alatt, vagy után. Ha egy egyszerű száraz kerékpározásom volt, akkor kb 5-600 km-enként Silca Super Secret Chain Lube-ot csepegtetek minden egyes láncszemre és hagyom, hogy megszáradjon. Ezzel az esetleg lekopott vax-ot pótlom. Kb 2000 km-enként teljesen újra vaxolom a láncot. Ilyenkor mindig lemérem a lánc nyúlását is, ha a 0,5%-os mérőeszköz már bele tud menni, akkor kicserélem a láncot. Vaxolt lánc esetén ez kb 15-20000 km után várható. 2 db vaxolt lánccal évekig lehet kerékpározni és így a fogaskoszorú és a lánckerekek sem kopnak.

Csapágyak

A csapágyakat én úgy és olyan kenőanyaggal kenem, hogy kb 5000 km-enként kell azokat tisztítani és új kenőanyaggal ellátni. Szeretném hangsúlyozni, hogy ez az 5000 km nem általános szabály, hanem ez annak eredménye, hogy én milyen kenőanyagot használok és mekkora mennyiséget teszek a csapágyakba. A csapágy kenése részben optimalizációs feladat, hiszen egy kevésbé viszkózus csapágyzsírral 100%-ban töltött csapágy ritkábban szorul karbantartásra, viszont nagyobb a csapágy ellenállása, mint egy „race day” zsírral 50%-ban töltött csapágyé. Itt tehát az energiaveszteség/karbantartási intervallum párosra optimalizálunk.

Az egyetlen kivétel a váltógörgők csapágyai. Ezeket 2000 km-enként kitisztítom, mert ezek a csapágyak kevésbé védettek.

A csapágyak tisztítása alaposabb, ha a csapágyakat kiszereljük a helyükről. Ehhez és a visszaszereléshez speciális szerszámok kellenek. Ha csapágykihúzót vásárolsz, akkor javaslom, hogy olyat keress, ami nem ütéssel húzza ki a csapágyat a helyéről. Ha mégis ütéssel kell a csapágyat kivenni a helyéről, akkor inkább kocogtasd, mint üsd a csapágyat. A csapágyak karbantartásáról az „A csapágyak tisztítása és kenése” című írásomban olvashatsz bővebben.

Fékek

A fékek nem szükségesek a haladáshoz, viszont elengedhetetlenek a lassításhoz, megálláshoz. Ezért a fékeket rendszeresen vizsgálni kell. A fékező felületeket, legyen az a kerék pereme, vagy a féktárcsa és a fékező lapokat mindig tisztán, zsírmentesen kell tartani, a fékező lapokat elkopás esetén ki kell cserélni. Ebben érdemes a gyártó által megadott értékeket figyelembe venni. Én mindig inkább előbb cserélem ezeket, mint hogy ráhagyjak még egy kicsit a gyártói előírásra.

A bowden-es fékek esetében a bowden zsírzása nagyon fontos és figyeljük meg azt is, hogy a bowden nem kezdett-e el szálkásodni. 

A hidraulikus fékek fékolaját érdemes rendszeresen cserélni. A „rendszeres” meghatározására megint csak azt tudom mondani, hogy „attól függ”. Ha valaki az Alföldön kerékpározik és a legnagyobb fékezése akkor történik amikor megáll valahol egy kávéra, vagy üdítőre, akkor neki elég, ha félévente egyszer kicseréli a fékolajat – amennyiben a féken nem érződik korábban semmilyen puhulás, vagyis nem kezd el előbb levegősödni a fékrendszer. Azonban, ha valaki rendszeresen Dobogókőre, a Kékesre teker fel és feltételezzük azt, hogy onnan le is jön kerékpárral, akkor neki komoly és hosszú ideig tartó fékezései vannak, ilyenkor a féklapok, a féktárcsák felhevülnek és ez a hő átterjed a fékfolyadékra is. Ez elősegíti a fékfolyadék levegősödését. Nehéz erre általános szabályt mondani, mert tényleg „attól függ”. Én a következő gyakorlatot követem: A lányom hetente rendszeresen 2500-3500 m-t „mászik meg” a kerékpárjával. Neki kb másfélhavonként fékfolyadékot cserélek és kicserélem a fékbetéteket is. Ezt úgy tudnám lefordítani méterekre, hogy kb 15-18000 méter „megmászása” után felújítom a fékrendszerét. Ezt azonban tényleg nem tudom szabályként mondani, mert ez nyilvánvalóan függ a körülményektől, a lejtők meredekségétől, az útviszonyoktól, az időjárástól és nem utolsósorban a fékezési technikától. Mindenesetre ezzel a gyakorlattal eddig sikerült elkerülni a fékek felpuhulását és a fékfolyadék befeketedését.

A fékolajat 6 hónap elteltével ajánlott kicserélni (SRAM gyártói ajánlás).

Néhány gondolat a fékolaj cseréjéről: 

A használt fékfolyadék veszélyes hulladéknak minősül, tehát ennek megfelelő gondossággal kell kezelni. 

Fékfolyadék csere esetén mindig viseljünk gumikesztyűt és védő szemüveget!

Két féle fékfolyadék van: DOT folyadék és olaj alapú folyadék. A kettő nem keverhető és csak a fék gyártója által előírt típusú folyadékot szabad egy adott fékrendszerben használni. A Shimano és SRAM fékek olaj alapú folyadékot használnak.

Csavarok

A csavarok állapotát minden esetben, amikor láncot cserélek (tehát kb 2000 km-enként) megnézem egy nyomaték csavarhúzóval. A legtöbb alkatrészre, csavarra rá van írva a megfelelő nyomaték. Ha nincs ilyen jelölés, akkor ez a honlap segít abban, hogy a megfelelő nyomatékot használjuk: https://www.dedhambike.com/articles/torque-table-pg186.htm

Egyebek

Nyereg, kormányszalag, lámpák, stb… igény szerinti tisztítást kell rajtuk végezni, szükség esetén cserélni kell őket.

A jól beállított, karbantartott kerékpár futása, működése csendes, nem zúg, nem súrlódik, nem kattog. Ha ezt tapasztalod, ne fogadd el ez a zajt! Keresd meg a zaj forrását és javítsd ki a hibát. Egy korán „elkapott” hiba mindig sokkal kisebb költséggel javítható, mint egy hosszan hagyott probléma.

A kerékpár tehát elég rendszeres karbantartást igényel. De a kerékpár meghálálja ezt. Könnyen, csendesen, műszaki problémáktól mentesen és viszonylag alacsony költséggel tudunk kerékpározni. Igen, viszonylag alacsony költséggel. A kerékpározásra elköltött összeg ugyanis nem ott áll meg, amikor kifizettük a kerékpárt és a felszerelésünket. A kerékpározásnak folyamatos költsége van, ez időben és pénzben is megjelenik.

Nem vagyunk egyformák. Nem mindenki szeret a kerékpárja karbantartásával foglalkozni. Sőt, olyan is van, aki szeretne, de nincs rá ideje, nincs hozzá szerszáma, felszerelése vagy helye. Nekik azt tanácsolom, hogy keressenek valakit, aki megcsinálja ezt helyettük. A kerékpár meg fogja hálálni a rendszeres karbantartást.