Gyorsabb kerékpározás rendszere

Nem kell ahhoz versenyzőnek lenni, még csak verseny sem kell ahhoz, hogy mi, kerékpárosok szeressük a gyorsabb kerékpározást és legalább magunkban büszkék legyünk egy-egy jó teljesítményünkre. Egy adott útvonalon gyorsabban menni persze sok tényezőtől függ. A legfontosabb ezek közül a saját edzettségünk, szerepet játszik természetesenen a táplálkozás és a külső körülmények is. Ebben az írásban azonban nem ezekre, hanem arra fókuszálok, hogy mit tudunk tenni a kerékpárral, hogy az a bizonyos távolság a legrövidebb idő alatt fogyjon el.

Egy adott kerékpárt fejleszteni költséges dolog lehet, ezért érdemes megnézni, hogy egy-egy adott fejlesztést milyen céllal teszünk és az hogyan járul hozzá a nagyobb átlagsebességhez.

Ezeket a fejlesztési célokat három csoportra oszthatjuk:

  1. Technológiai előny szerzése
  2. Taktikai előny szerzése
  3. Pszichológiai előny szerzése

Technológiai előny szerzése

Ezek azok a fejlesztések a kerékpáron, a ruházaton, amik fizikailag gyorsabbá teszik a kerékpárt, amik csökkentik a gördülési ellenállást, csökkentik a légellenállást és csökkentik a hajtáslánc veszteségét. De ide sorolhatók azok a fejlesztések is, amik segítenek abban, hogy a terhelés alatt a testhőmérsékleted kevésbé emelkedjen meg, ezáltal nagyobb teljesítményt legyél képes leadni. Emellett ilyen technológiai előny a kerékpár testreszabása is, hiszen kényelmetlen pozícióban hosszabb ideig nem leszünk képesek a legjobb teljesítményt nyújtani.

A testhőmérséklet szabályozása

Az optimális testhőmérséklet tartása elsősorban a ruházat feladata és az egyik legfontosabb kérdés télen-nyáron az izzadság elvezetése. Ez akkor valósul meg, ha a bőrünkkel érintkező ruházat minél jobban ráfeszül a bőrre és olyan az anyaga, ami elvezeti az izzadságot.

Taktikai előny szerzése

Ezek a fejlesztések segítenek abban, hogy jobban be tudd osztani az erődet, főleg egy hosszabb, nagyobb emelkedőkkel tarkított úton. Az egyszerűbb, ezért olcsóbb, viszont kevesebb előnyt adó megoldás erre a pulzusmérő (HR monitor). A HR monitor megmutatja, hogy a szervezeted hogyan reagál a terhelésre és ez az információ segít abban, hogy beoszd az erődet egy emelkedőn. Ha tudod, hogy a maximális pulzusod 195 és az emelkedő közepén már 187-et ver a szíved, akkor tudod, hogy túl erősen tekersz, visszább kell venned, mert hamarosan „el fogsz fogyni”.

Ennél sokkal fejlettebb, igaz jelentősen költségesebb megoldás a power meter használata. Ha power meter-t használsz rendszeresen, akkor különféle szoftverek statisztikát készítenek a teljesítményedről. Ezek a statisztikák megmutatják, hogy 1 másodpercig, 5 másodpercig, 30 másodpercig, 1 percig, 5 percig,… 20 percig mekkora teljesítményt tudsz leadni. Így ha például egy 6%-os, 1600 m hosszú emelkedőn mész fel és tudod azt, hogy ez kb 5 percig fog tartani és tudod, hogy 5 percig 260W-ot tudsz tekerni, akkor azt is tudod, hogy nem érdemes az emelkedő első harmadában 350W-tal menned, mert nem fogod bírni és a harmadik harmadban teljesen ki fogsz merülni és végül sokkal lassabban teljesíted az emelkedőt, mint ha végig 260W körül tekertél volna.

Pszichológiai előny szerzése

Ez egy sokszor alábecsült területe a teljesítmény növelésének, pedig egy valós jelenségről van szó. Számtalan példa mutatja azt, hogy technológiai fejlesztéseknek vagy változtatásoknak milyen placebo, vagy nocebo hatása van. Én nem is ezekre fókuszálnék, hanem azokra a fejlesztésekre, amik növelik a magabiztosságot, a biztonságosabb kerékpározást teszik lehetővé. Ha valósan nagyobb biztonságban vagy, nagyobb kockázatot vállalhatsz. Ha jobb féked van, a kanyar előtt később kell fékezned. Ha jobb szemüveged van, jobban látod az út részleteit, gyorsabban tudsz haladni. Ezek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy tempósabban haladj.

Ha sebességről beszélünk, akkor nem mehetünk el szó nélkül a biztonság és a közlekedési szabályok betartásának fontossága mellett. Nincs olyan személyes rekord kísérlet, olyan barátok közötti versengés, olyan Strava bejegyzés ami miatt a saját és mások biztonságát veszélyeztetni lenne szabad, ami igazolná a közlekedési szabályok megsértését. A biztonságnak mindig elsőbbsége van.